Al in 1944 richtte E.H. Peeters een scoutsgroep op in het centrum van Bonheiden, en gaf deze scouts de naam ‘Sint-Paulus’. Zoals de sjorconstructies alleen maar groter werden, zo begon ook de jeugdbeweging te groeien tot wat zij is op de dag van vandaag. Tot ongeveer 1962 zaten de ‘wolfjes’ op de hoek van de Guido Gezellelaan en de Van Uytvenlaan in een piepklein lokaaltje. Op de muur was een prachtige muurschildering van The junglebook gemaakt. Elke zondag zaten de wolfjes op kleine houten blokjes naar al die prachtige verhalen te luisteren. De “groteren” zaten in een lokaal achter café “De Gildezaal”. Zowel de kleine als de grote scouts verhuisden even later samen naar “Huize Dircksen”. Drie jaar later werd de prachtige locatie in de Roggemansstraat hun vaste stek.

Bij de oprichting van scouts Sint-Paulus Bonheiden, was de jeugdvereniging enkel bedoeld voor jonge rakkers, jongens dus. Pas in 1977 werden ook meisjes toegelaten in de leiding van de welpen. Stilletjes aan kregen ook de andere takken van de scouts vrouwelijke leidsters en leden.